METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Odpověď na otázku, zda ACCEPT záleželo na názoru okolního světa, bude nejspíš jednoduchá. Samozřejmě, že záleželo, vždyť už jen z té podstaty, že skupina věděla, že o ni metalová veřejnost stojí, dlouhá léta žila a díky ní se rovněž po pauze (či rozpadu, chcete-li) na přelomu osmdesátých a devádesátých let dala znovu dohromady. Nikdy to však nedošlo tak daleko, že by tomuto názoru podřídila svoji tvorbu samotnou, respektive dala si mluvit do toho, co a jak zahraje a nahraje. Nikdy, až na výjimku v podobě alba „Death Row“. To přišlo na svět poměrně záhy po comebackovém „Objection Overruled“ a ACCEPT na něm částečně podlehli dobovému trendu, představivšímu se jako blízký příbuzný všeho metalového, totiž hardcore.
Nemá nejspíš cenu rozebírat, jak k tomu vůbec došlo, zda na základě chladné kalkulace, přirozeného vývoje či chuti rozkrývat nové obzory. Podstatný je spíše výsledný efekt. V něm kapela znatelně přitvrdila v kytarách, jejichž riffy nahustila do kratších, údernějších kousků, a ústy Uda Dirkschneidera také tak trochu zanevřela na klasický melodický zpěv. Ovšem jelikož při tom všem nezapomněla na své kořeny (na tuto okolnost je v okamžiku utváření si vlastního názoru na věc netřeba zapomenout), dopadlo nakonec album nad očekávání dobře. Totiž, soudě podle toho, že kýžený efekt – klasický ACCEPT a jeho stejně klasické nápady v novém, moderním (zvukově jakbysmet) kabátku – zde zcela jednoznačně nastal.
Srovnám-li si „Death Row“ s jeho již zmíněným předchůdcem, nestačím se vlastně divit, ke kolika odlišnostem a pozitivům v jeho prospěch dojdu. Obzvláště pak při vědomí toho, že kapela při jeho vzniku slyšitelně podléhala jakýmsi cizím svodům, zatímco o rok dříve, kdy měla po létech pauzy teoreticky v ruce všechny trumfy, skončila jen v duchu té nejtradičnější spolupráce a v konečném konkrétním důsledku také nijak slavně. Desáté řadové album ACCEPT oproti tomu nabízí zvučné metalové kusy, dýchající nesmlouvavostí devadesátých let minulého století a vzrušením zároveň („Death Row“, „Sodom & Gomorra“, „Dead On!“, „What Else“ nebo „Prejudice“) a jako vkusný doplněk k nim další věci konzervativnějšího ražení, jimž nicméně nechybí nakažlivost prvně jmenovaných skladeb („The Beast Inside“, „Guns´R´Us“, „Like A Loaded Gun“ či „Bad Habits Die Hard“). K tomu je navíc v předlouhé stopáži předkládána i zadumaná „Generation Clash II.“ (alias volné pokračování stejnojmenné skladby z alba „Eat The Heat“), celkem obyčejná balada „Writting On The Wall“ a v samotném závěru i dvě instrumentální skladby, v nichž exceluje kdo jiný než Wolf Hoffmann (ten, který v rámci odkazu na skupinové tradice a zřejmě i tak trochu nadbytečně odehrál v již zmíněné skladbě „Sodom & Gomorra“ také úryvek z Chačaturjanova „Šavlového tance“).
Zbyla tedy jen jedna věc, která skupině mohla v tomto případě zkazit radost z dobře odvedené práce, a sice znovuobnovení zdravotních problémů se zády Stefana Kaufmanna, jehož v průběhu nahrávání a následného turné musel nahradit další známý německý bubeník, Stefan Schwarzmann (jinak třeba U.D.O., RUNNING WILD nebo HELLOWEEN). Praktický odchod jedné z nejdůležitějších postav ACCEPT (která si, jak zřejmě známo, později našla stabilní náhradu u kytary v Dirkschneiderových U.D.O.) byl ovšem nejspíš tím okamžikem, kdy se poprvé zrodil nápad (neříkám kde a komu) definitivně rozpustit legendu těžkého kovu podruhé. Kdo ví …
Držet se svého kopyta nebo s nadějí vzhlédnout k novým obzorům? Toť věčná otázka všeho metalového, s níž si ACCEPT na „Death Row“ poradili po svém a nedopadlo to vůbec špatně.
Udo Dirkschneider
- zpěv
Wolf Hoffmann
- kytara
Peter Baltes
- baskytara
Stefan Kaufmann
- bicí
Stefan Schwarzmann
- bicí
1. Death Row
2. Sodom & Gomorra
3. The Beast Inside
4. Dead On!
5. Guns 'R' Us
6. Like A Loaded Gun
7. What Else
8. Stone Evil
9. Bad Habits Die Hard
10. Prejudice
11. Bad Religion
12. Generation Clash II
13. Writing On The Wall
14. Drifting Apart
15. Pomp And Circumstance
Humanoid (2024)
Too Mean To Die (2021)
The Rise Of Chaos (2017)
Blind Rage (2014)
Stalingrad (2012)
Blood Of The Nations (2010)
All Areas - Worldwide (Live) (1997)
Predator (1996)
Death Row (1994)
Objection Overruled (1993)
Staying A Life (Live) (1990)
Eat The Heat (1989)
Russian Roulette (1986)
Kaizoku-Ban (Live EP) (1985)
Metal Heart (1985)
Balls To The Wall (1984)
Restless And Wild (1982)
Breaker (1981)
I´m A Rebel (1980)
Accept (1979)
Datum vydání: Úterý, 4. října 1994
Vydavatel: RCA Records
Stopáž: 71:18
nic moc album, Accept to je, ale chybí tam melodické vyhrávky, které ty předchozí alba vznesla hodně nahoru. Takhle sou někeré písně skoro neposlouchatelně dlouhé....viz. např Deat Row a Death On...aspoň že sou nakonci ty balady. Pro mne nejhorší album Accept.
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.